vineri, 11 ianuarie 2013

Cand ajuta sa te minti singur si cand nu


 


Stim cu totii ca propria impresie asupra propriei persoane e un factor important in determinarea increderii si stimei de sine. Multe site-uri si reviste ne propun sa ne repetam noua insine lucruri pozitive (cum ar fi: "sunt destept, sunt frumos, etc"). Insa de aici si pana la a deveni prea increzatori si plini de sine nu e cale lunga.

In acest fel intalnim o gramada de persoane care se mint singure, sunt ori ingamfate, ori nu se vad pe ele insile in oglinda, traiesc viata ca pe o minciuna. Sigur ca ele nu isi mai dau seama ca tot ceea ce isi inchipuie si zic este fals. Iar daca isi dau seama si nu pot totusi sa renunte e si mai grav. Asa ca vreau sa clarific (asa cum cred eu) cand si cum te poti minti singur si cand nu.

E ok sa te trezesti dimineata din pat, sa te postezi in fata oglinzii si sa-ti repeti cuvinte frumoase si imbarbatari precum "Azi termin de facut acel lucru pe care il tot aman". Nu inseamna neaparat ca vei si face acel lucru (desi ar fi bine sa-l faci), insa e placut si sanatos sa stii de dimineata ce goal-uri ai pentru ziua respectiva. Cand "miciunica" este un scop, o imbarbatare, un compliment ea are darul sa se transforme in adevar, este un lucru pozitiv si ajuta la mentinerea starii de sanatate mentala.

Nu mai este ok sa te minti singur cand minciuna este in cantitate prea mare si cand ea este mult prea departe de adevar. De asemenea mai multe minciuni acumulate pot sa te faca sa incepi sa traiesti intr-o fantezie, sa nu te mai vezi catusi de putin cu ochi realistici. Nu e ok sa iti tot repeti tie insuti ca nu ai nevoie sa studiezi mai mult, ca vei trece examenele si ca poti sa te relaxezi toata ziua (mai ales cand catalogul arata note jalnice). Nu e ok sa iti spui ca esti sexy si nu ti se vede celulita si ca poti purta colanti pe strada, cand in realitate ai picioare groase, cu grasimea lasata. Nu e ok sa iti spui ca esti inca destul de puternic sa cari greutati de peste 5 kilograme in fiecare mana, daca esti batran/a si nu ai muschi. Etc. Exemple sunt destule si cred ca m-am facut inteleasa.

Trezirea la realitate poate fi foarte neplacuta si dureroasa atunci cand aduni prea multe minciuni adresate sinelui.


"Nu te minti singur. Cel care se minte pe sine si-si pleaca urechea la propriile sale minciuni ajunge sa nu mai deosebeasca adevarul nici in el, nici in jurul lui si sa nu mai aiba respect nici pentru sine, nici pentru lumea cealalta" -Dostoievski (Fratii Karamazov)


13 comentarii:

  1. Ştii,încrederea e ca un geam:când se sparge,cu greu îl mai poţi construii înapoi.Eu nu mă cunosc suficient de bine ca să îmi dau seama dacă mă mint singură sau nu.Niciodată nu am ştiut cine sunt cu adevărat...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna comparatie.. Unii stiu devreme cine sunt, altii poate nu vor stii toata viata. Eu cred ca sunt pe aproape de a stii.. dar totodata sunt schimbatoare si nesigura pe unele lucruri ce le afirm..

      Ștergere
  2. Mi-am dat seama că în diminețile cînd mă trezesc cu scopti în minte simt că nu trece timpul pe lîngă mine!
    Seară faină îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Oamenilor le place sa fie mintiti frumos sau sa se minta singuri atunci cand adevarul este prea dur pentru a-l accepta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Da ... nu e bine nici sa ai o parerea prea buna despre tine, pentru ca devii narcisist, dar nici sa te consideri ultimul om de pe Pamant. Trebuie sa fie la jumatate.
    P.S: mi-am schimbat URL-ul blogului, in caz ca vrei sa modifici la blogroll. :D :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am schimbat :D
      Da, mereu e bine sa fie un echilibru in toate.

      Ștergere
  5. In opinia mea, e ok sa-ti constientizezi calitatile, dar sa ramai modest, si sa nu fii excesiv de critic cu tine...oricum sunt ceilalti. Pup :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt multi critici, dar si multi lingai... Nu e bine sa fii foarte critic cu tine, desi sunt unele situatii cand trebuie sa fii si propriul critic. Pana la urma toti ne cam orientam in functie de opinia societatii, anturajului fie ca vrem fie ca nu..

      Ștergere
  6. Nu ajută să te minți singur nici în privința celor de lângă tine, când insiști să-i vezi într-un fel și ei sunt fix pe dos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa e, bine ca ai precizat si de situatia asta!

      Ștergere
  7. Mda,a e o chestie si asta cu parerea prea buna despre tine, ideea e ca trebuie sa pastrezi un echilibru, sa iti cunosti defectele, dar si atuu-rile, nu stiu, gen: am dinti urati, dar am ochi frumosi, am unghii urate, dar am par frumos, si tot asa, atunci vei fi increzator, dar pe ceea ce ai, nu pe ceea ce iti imaginezi ca ai :))

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...